טיפול באמצעות אמנויות

טיפול באמצעות אמנויות הינו מקצוע העוסק בטיפול נפשי באמצעות תהליכי יצירה והבעה. הוא כולל שישה תחומי התמחות עיקריים : אמנות חזותית, מוסיקה, תנועה, דרמה, פסיכודרמה וביבליותרפיה. הטיפול באמצעות אמנות יכול לסייע בפיתוח הבעה עצמית, מודעות אישית וחיזוק הדימוי העצמי. כמו כן היא תורמת לשיפור ההתמודדות עם קשיים אורגניים, התפתחותיים, תפקודיים, רגשיים ונפשיים. טיפול זה נמצא יעיל במיוחד בהתמודדות עם מצבי לחץ, טראומה, מחלה ובעיות הסתגלות. כמו כן נעזרים בטכניקות שונות בתחום על מנת לפתח כישורים חברתיים ויכולת תקשורת בינאישית.

מטרת הטיפול במערכת החינוך היא לסייע ולהקל על הסתגלותו של התלמיד למסגרת החינוכית ולהפחית את המחסומים הרגשיים, המפריעים לו בלמידה ובהשתתפות בפעילויות השונות במסגרת. המטפל/ת עובד/ת בשיתוף עם הצוות החינוכי וההורים על מנת שהטיפול באמצעות אמנויות יהיה בעל השפעה מיטיבה ומקדמת עבור התלמיד ועל מנת שיתרום מימד נוסף להבנת התלמיד במערכת החינוך.

טיפול באמצעות אמנות חזותית מבוסס על אמצעים אמנותיים, בעזרתם ניתן ליצר גשר לעולמו הפנימי של התלמיד : ציור בחומרים שונים בעלי איכויות יחודיות, פיסול בחימר ובחומרים נוספים, שימוש בקלפים טיפוליים מסוגים שונים ובעלי מטרות ייעודיות ואף פיתוח שפה משחקית בחדר הטיפול. כל אלה הינם חלק מארגז הכלים של המטפל באמנות, באמצעותו ניתן לעודד העלאת תכנים מהלא מודע למודע ולעבד אותם בחדר הטיפול על בסיס אמון וברית טיפולית.